02 juli 2012

Vad läser författarna själva i sommar?- boktips från våra lokala författare


Foto: Sara Mac Key

Författare och frilansskribent Anna Jörgensdotter debuterade år 2002 med romanen Pappa Pralin och har sedan dess bland annat skrivit Änglarnas syster, diktsamlingen Homecomingqueen och romanen Bergets döttrar.
I september i år lanseras boken Livfjädrar, som Anna tillsammans med Helene Rådberg och Carolina Thorell skrivit. Det är en skildring av kvinnornas historia i Sandviken. Här kan man läsa mer om kommande boken.

Men nu är det dags för Anna att själv lämna sina boktips till dig!



Hej Anna! Nämn några böcker du tycker är läsvärda.

Två bra böcker av två norrländska författare: "Hitom himlen" av Stina Aronson, en riktig vinterbok förvisso men med ett helt fantastiskt språk. Eva Neanders "Dimman, Staden, Nattljus" läste jag nyligen och blev mycket förtjust i. Den sistnämnda är tre böcker i en. Vill man läsa en fackbok i sommar rekommenderar jag Magnus Lintons "De hatade - om radikalhögerns måltavlor" som kom ut i våras.













Hur ser din sommarläsning ut?

Är med i en bokcirkel och nästa bok vi ska prata om är Karin Boyes Kallocain. Men just nu läser jag Elin Wägners Norrtullsligan. Skulle gärna vilja hinna läsa "Stål" av Silvia Avallone, skulle vara intressant att läsa om människorna i en italiensk stålstad efter att ha arbetat två år med boken Livfjädrar, om kvinnorna i Sandviken, men jag vet att det aldrig blir så mycket lästid om somrarna som jag först inbillar mig. 

Share/Save/Bookmark

Inga kommentarer: