27 november 2012

Bokfrukost

I fredags var det bokfrukost på biblioteket. Vi hade fullt hus, 40 personer som dök kl 07.45 för att äta frukost tillsammans med oss och på köpet få tips på bra läsning.

Ett trevligt och tror jag uppskattat program - i alla fall var det många som kom fram efteråt och visade sin uppskattning.

Vi som bokpratade var jag och min kollega Stina Dahlberg. Här nedan är böckerna vi pratade om. Som ni ser är det allt från klassiker till senaste nytt. Av någon anledning blev det en bokfrukost helt utan deckare den här gången. Men Stina lyckades i alla fall pricka in en Augustvinnare, Nina Ullmajas bok om alfabetet som var den första hon tipsade om.


Stinas lästips
Nina Ullmaja: ABC å allt om D
Cilla Naumann: Springa med åror
Cilla Naumann: 62 dagar
Mikael Niemi: Fallvatten
Emma Hamberg: Rosengädda nästa
Lisa Jewell: Syskonmakaren
Tore Renberg: Jag reser ensam
Sara Kadefors: Kast med liten kniv
Mark Levengood: Rosor, min kära, bara rosor
Lisa Bjärbo: Bilderboksretro
Ninni Holmqvist: Enhet
Karen Thompson Walker: Tid för mirakel
Lotta Lundgren: Ön
Anne B Ragde: Jag ska göra dig så lycklig

Marcus lästips
Julian Barnes: Känslan av ett slut
Graham Greene: Slutet på historien
F Scott Fitzgerald: Natten är ljuv
Silvia Avallone: Stål
Anna Jörgendotter, Helene Rådberg & Carolina Thorell: Livfjädrar
Marianne Faithfull: Minnen, drömmar och reflektioner
Barack Obama: Min far hade en dröm
Peter Kadhammar: Route 66 och den amerikanska drömmen
Göran Greider: Vi kan inte ha det så här
Niklas Orrenius: Sverige forever in my heart
Anthony Reynolds: Leonard Cohen, en biografi
Claes Andersson: Hjärtats rum, valda dikter 1962-2012
Katarina & Henrik Lange: Strindberg för dig som har bråttom
Fredrik Alverén: Såld på nätet
Nina Frid: Slutet på boken är bara början

Marcus Strand
Sandvikens Folkbibliotek

Share/Save/Bookmark

Inga kommentarer: