07 maj 2007

El Choco av Markus Lutteman

Började läsa El Choco av Markus Lutteman i Fredags och jag har nästan läst igenom det här 395 sidor tjocka boken.


Boken handlar om Jonas Andersson som åker fast för narkotikasmuggling i Bolivia och hamnar i fängelset San Pedro. Fängelset byggdes för 350 fångar men
oftast finns där runt 1000 till 1.500 fångar samtidigt. Då räknar man inte flickvänner, fruar och barn(!) som bor inne på fängelset.

Jonas chockas av att han dels måste betala för att komma in på avdelningen han hamnar på, dels för att få bo i en cell. Det är så det funkar på San Pedro, allt kostar.
Vissa fångar har betalat 20 000-30 o00 dollar för sina cellar som kan vara i tre våningar, med Jacuzzi och balkonger medan andra får sova i korridorerna.

Det mest chockerande för mig som läsare är kanske att San Pedro-fängelset står omskriven om i olika reseguider och att det för backpackers och andra turister anordnas guidade turer. Där går turister omkring bland pundare, våldsmän och mördare som om det gick omkring på Louvren.
En del turister köper droger på fängelset och stannar även över natten för att festa med fångarna! Mycket läsvärd och lärorik bok där man även får veta mycket om Bolivia som samhälle och nation.
Share/Save/Bookmark

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Tack. Det värmer
MVH Jonas "el choco" Andersson

Cosmopolitico sa...

Blev helt överväldigad av en så öppenhjärtlig skildring av fängelsevistelsen, läsaren får reda på riktigt privata angelägenheter. Mycket engagerande! En av de mest givande böcker jag har läst. Vi är många som skulle tjäna på att vara mer öppna om svåra saker.
Ewa Laczo.

Anonym sa...

Har inte läst en bok på sen jag gick i högstadiet (12 år sen) innan jag köpte denna. 4 dagar med alldeles för sena nätter så hade jag läst igenom denna bok. Grymt bra bok!