11 oktober 2009

Böcker jag ännu inte läst

De är många. Och de är lockande. De där böckerna som alla pratar om, som man borde läsa; nya titlar och gamla klassiker. Flera av dem kommer jag nog att läsa.
Snart. Hoppas jag.

Fast just nu ligger de allihopa, trångt, och tynger mitt redan hårt ansträngda nattygsbord (och golvet nedanför). Vissa också mitt samvete. Det är inte alltid de böcker som legat där längst som jag har mest dåligt samvete för. Snarare är det de böcker som andra tipsat om, låntagare, kompisar eller de egna barnen.
- Vaaah, har inte du läst den boken? Surprise, jag har inte läst alla böcker på biblioteket. Fast jag kanske borde?

Som alla nog kan förstå är bokstress (bookoverload) inget att leka med. Vill det sig illa så förtar det själva läslusten! Därför rensar jag nu bland böckerna. För att se Boken. Bättre en bok i handen än tio i skogen, liksom.

Veckans boktips blir därmed:

1001 böcker du måste läsa innan du dör av Göran Hägg

En bok som tar upp 1001 böcker.
kan det bli bättre?
Share/Save/Bookmark

2 kommentarer:

DannyBoy sa...

Bra tips. Henrik Langes bägge album i sviten "romaner för dig som har bråttom" är också ett passande lästips för dig som vill kunna klassikeran snabbt.

Anonym sa...

Att ögna igenom "Berömda böcker" fungerar alldeles utmärkt för oss "bokstressade"...

Allt gott/Heidi Heimerlöv