06 oktober 2009

Högläsningstävling hos Barnens bokklubb


Det är något förtrollande med att lyssna när någon läser högt för en. Högläsning berikar såväl kontakten mellan människor som vår förståelse för ord och andra världar. Det är verkligen en utmaning för vår fantasi att lyssna när någon läser. Jag kommer aldrig att glömma när min fröken läste Gummitarzan av Ole Lund Kirkegaard högt i klassen, den boken kommer jag alltid att ha ett särskilt förhållande till!
Barnens bokklubb slår ett slag för högläsningen i höst. De utlyser en tävling för alla skolklasser 1-5 år. Tävlingen går ut på att läraren läser högt för sin klass, därefter illustrerar eleverna innehållet på valfritt sätt. De klasser som vinner får dela på böcker värda 100 000 kr! Ett axplock av de titlar som finns att välja bland för högläsningen är dom ovan.

Share/Save/Bookmark

2 kommentarer:

enAnnan sa...

Väldigt bra initiativ av BB tycker jag! Tack för att du tipsade om det. :)

Själv läser jag fortfarande högt ibland för sönerna på 12½ respektive 11 år och det är hur mysigt som helst. :) Tända ljus, en varm filt, sitta nära och bara gå in i boken - mmmm

Anonym sa...

sfdfdfd