10 december 2009

Rolig och lärorik läsning

Faktoider betyder "föreställningar som hålls för sanna, men som i själva verket är felaktiga" (Wikipedia).

En stor mängd faktoider finns samlade i den underhållande boken "Faktoider : försanthållna osanningar, halvsanningar och missuppfattningar" av Peter Olausson. Nyligen kom också boken "Fler faktoider" av samme författare.

Det är riktigt rolig läsning Olausson bjuder på. Faktoiderna är indelade i teman och tack vare en tydlig innehållsförteckning är det lätt att bläddra sig fram till sådant som man tycker är trevligt att läsa om. Det här är inga böcker som jag sträckläser från pärm till pärm utan jag har dem gärna på mitt skrivbord, vid sängen eller på tåget och läser lite här och där när jag hittar sådant som intresserar mig.

Jag läser exempelvis om att eskimåerna inte alls har flera hundra ord för snö utan att de använder endast ett 15-tal, samt att guldfisken har ett oförtjänt dåligt rykte som virrig och glömsk när den i själva verket har ett alldeles utmärkt minne. Olausson påvisar också att Bermuda-triangeln inte alls är något farligt och mystiskt ställe samt att vi knappast dricker samma vatten som dinosaurierna gjorde.

Båda böckerna finns att låna på biblioteket. Eller varför inte köpa dem och ge bort som julklapp?! Det skulle garanterat kunna bidra till en hel del intressanta diskussioner under julhelgen.

Vill du hellre läsa faktoider på nätet kan du göra det på Faktoider.nu.
Share/Save/Bookmark

Inga kommentarer: