08 mars 2013

Näthat- dagens hot mot demokratin.


Idag är det Internationella kvinnodagen och jag vill passa på att tipsa om boken Hatet : En bok om antifeminism av Maria Sveland.


Journalisten och författaren Maria Sveland är själv van att ta emot hot och kränkningar via brev och e-post, särskilt i samband med debattartiklar och andra publiceringar. En dag dimper det ner ett riktigt otäckt hotbrev på hallmattan signerat ”Breiviks fanclub”, som ger henne ett ultimatum: antingen lämna offentligheten eller dö. Först blir hon stel av skräck men sedan förbannad. I denna känsla förstår hon att hon vill gräva djupare i detta hat som hon är långt ifrån ensam om att utsättas för.

I de olika kapitlen i boken exemplifierar Sveland olika händelser då feminister och enskilda kvinnor fått mottaga hotelser från antifeminister. Hon belyser händelserna ur ett historiskt och politiskt perspektiv. Några av de händelser hon analyserar är programmet Könskriget, som kritiserade Riksorganisationen för Sveriges kvinnojourer och menade att de hade för mycket inflytande över politiker och jämställdhetsfrågor. Programmet vinklades för att skapa intrycket av att organisationen leddes av ”en halvtokig grupp manshatande kvinnor som såg pedofila satanistiska nätverk överallt”. Det här programmet fick oerhört genomslag och medieutrymme. Det påverkade även det nystartade partiet Feministiskt initiativ som även de kom att betraktas som manshatare. Drevet var enormt.

Sveland analyserar händelser på ett intressant sätt och sätter antifeminismen i jämförelse med rasism och den högerradikala våg som just nu sveper över Europa. Hon menar att ju mer utrymme dessa åsikter får i den offentliga debatten, desto mer kommer vi vänja oss vid dem. Detta ser hon som ett stort problem.

När jag läst ut boken försöker jag tänka på några av de rader Sveland skriver i början av boken. Hon skriver att hon när hon publicerar artiklar och böcker får mycket uppskattning och beröm också, men att den här boken kommer handla om hatet som också väller in. Det hjälper mig att nyansera problemet och inte enbart se allt nattsvart. Kärleken måste vara större än hatet.

Share/Save/Bookmark

2 kommentarer:

Anonym sa...

Maria Sveland tycks se all kritik mot feminismen som oönskad och nån form av hot. Jag tycker dock att Maria Sveland är ute på farliga vägar när hon ser all kritik som nåt hon vill stoppa. Om jag tex skulle kommentera att en feministisk skribent tycker att det skulle behövas fler kvinnojourer, men där jag tycker att de skulle vara könsneutrala, är jag då kvinnofientlig och en antifeminist?/Peter

Anonym sa...

Jag förstår din synpunkt. När övergår kritik till hat, var går gränsen? I arbetarbladets recension av boken idag lyftes samma synpunkt fram. Jag tänker att de här hoten och kränkkningar av henne som person har ju inget att göra med problemet i fråga som hon lyfter. Det är så synd att det inte alla gånger blir en ordentlig debatt av en fråga eftersom fokus helt plötsligt läggs på personen som lyft frågan. Där tänker jag att gränsen går, vid den fokusförskjutningen /Linnea