23 juni 2010

Tänk om...

Ibland brukar chefen komma förbi när jag har pass och försöker se trevlig ut eller när jag sitter på kontoret och försöker se upptagen ut och säga: "Den här boken måste du läsa!" Ni vet, sånt där som alla tror vi gör hela dagarna på bibliotek, tipsar varandra om böcker, men som i verkligheten sker ganska sällan.

Men ibland, som sagt. Nästan alltid har hon fått tipset från någon av våra barnbibliotekarier och det är förstås alltid något extra bra. Som Lennarts listor, vilken underbar bok! Nu senast kom hon med Lena Sjöbergs senaste, Tänk om... och jag förstod direkt: det här blir sommarens bok för mig och min lilla grabb.
Tänk om jag har hare och du var min lilla palt
Jag skulle ge dig kärlek och vara med dig ÖVERALLT
Vi skulle skutta över skogar, åkrar, ängar
Hoppa högt och göra djärva, tvära svängar
Vi skulle busa i månens bleka sken
Och sniffa nattens dofter ur sommarvarm syren

Boken är fylld med såna här varma små texter och så de fantastiskt fina bilderna om olika djur och kärleken mellan liten och stor.

Lena Sjöberg är som av en tillfällighet från Sandviken. Man kan bli lokalpatriotisk för mindre. Vill man bli glad i själen läser man Tänk om... i sommar. Och man blir än gladare av att titta in på hennes bildpoetiska blogg.

Och apropå chefer, varför skrivs det aldrig i ledarskapsböcker att vägen till framgång går via lästips till medarbetarna?

Share/Save/Bookmark

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilket jättefint blogginlägg Marcus! Jag gick in på Bokus och beställde boken direkt! :o) Sånna där böcker blir man lycklig av.

/Ann-Sofie